Jak strukturovat obsah na webu

Pozornost lidí na webu je dnes velmi omezená. Jde o to, říct jim to nejdůležitější tím nejlepším možným způsobem. Dnes se nebudeme tolik zabývat obsahem samotným, jako spíš jeho formou. Jak tedy správně rozložit obsah na vašich stránkách?

Stručnost

Při prezentování vašich služeb a produktů se musíte vejít do rozsahu pozornosti vašich návštěvníků (attention span). Co to znamená? Internet je dnes neuvěřitelně pestrý a rychlý. Společně s tím klesá čas, který návštěvník věnuje právě vašemu webu. Máte krátký interval na to ho zaujmout, nebo do jeho hlavy dopravit klíčovou myšlenku. Buďte proto struční – tak moc, jak to jen jde, abyste zároveň řekli všechno, co je třeba. A není opravdu třeba říct všechno.

Plasticita obsahu

Pryč jsou časy, kdy weby vypadaly jako wordové dokumenty. Dnes je možné komunikovat pomocí mnoha různých prvků jako nadpisy, odstavce, obrázky, videa, grafy, citace, fotogalerie, externí služby atp. Správně strukturovaný obsah je vhodnou kombinací těchto prvků a má co říct vašim návštěvníkům po intelektuální i emocionální stránce. Nevysvětlujte vaším návštěvníkům, jak moc jste dobří, ukažte jim to!

Kombinace: nadpis + text + obrázek

Lidé čtou hlavně nadpisy a rádi koukají na obrázky. Proto bude vždy dobře fungovat kombinace silného nadpisu, krátkého odstavce textu, který doprovází kvalitní fotka či infografika. Pomocí takové opakující se trojkombinace lze odkomunikovat jakkoliv složitou myšlenku jednoduše a sexy formou. Důležité je, aby vaši návštěvníci pochopili o co jde jen z nadpisů a obrázků. Do odstavce textu se totiž pustí jen tehdy, když je předchozí obsah zaujme.

Jakým způsobem používají tuto silnou trojkombinaci nejúspěšnější značky na světě? Vlevo web rakouského pekařství Martin Auer, vpravo prezentace nejnovějšího iPadu od společnosti Apple.

Konverze

Konverze je moment, kdy se z návštěvníků vašeho webu stávají zákazníci. Ke konverzi návštěvníků se používají akční tlačítka, registrační, poptávkové a kontaktní formuláře. Každý skvělý obsah by měl obsahovat konverzi, jedině tak web povede návštěvníky ke konkrétní akci a váš web vám začne generovat obchodní příležitosti.

Sloupce a délka řádku

Obecně platí, že lidé čtou snadněji a rychleji odstavec s menším počtem znaků na řádek. Proto je vhodné formátovat obsah do jednotlivých sloupců vedle sebe. Ideální je používat kombinaci jedno, dvou a třísloupcového rozložení textu na webu.

Vyjímečně může být sloupců více jak tři. Ukázka použití sloupců na stránce s kontakty. Při větším množství sloupců ale dochází k příliš brzkému zalomení řádku, což je stejný problém jako příliš dlouhý řádek.